Sähköisistä oppikirjoista

- Kirsi Pilhjerta, biologian, maantieteen ja terveystiedon lehtori -

Voi­ko säh­köi­seen oppi­kir­jaan alle­vii­va­ta? Nä­kee­kö opet­ta­ja vas­tauk­set, jot­ka kir­joi­tan säh­kö­kir­jaan? Voi­ko kän­ny­käl­lä lu­kea säh­köis­tä kir­jaa?

Bi­o­lo­gi­an yk­kös­kurs­si­lai­set sai­vat ku­lu­nee­na luku­vuon­na ti­lai­suu­den ko­keil­la säh­köis­tä oppi­kir­jaa pai­ne­tun rin­nal­la. Jo­kai­sel­le teh­tiin uusi Peda.net-tun­nus ja kaik­ki sai­vat sitä kaut­ta il­mai­sen säh­köi­sen oppi­kir­jan it­sel­leen ko­kei­lu­vuo­den kun­ni­ak­si.  Ko­kei­lu oli hyvä kei­no tu­tus­tua tä­hän oppi­ma­te­ri­aa­liin, joka jat­kos­sa tu­lee yleis­ty­mään lu­ki­os­sa.

Kou­lus­sa säh­köis­tä kir­jaa käy­tet­tiin vain muu­ta­mal­la tun­nil­la, mut­ta kir­jaa oli mah­dol­lis­ta käyt­tää lisä­ma­te­ri­aa­li­na ja ker­tauk­seen. Li­säk­si tu­tus­tut­tiin eri­lai­siin Peda.ne­tin uu­siin toi­min­toi­hin, ryh­mä­kes­kus­te­luun, -muis­ti­oi­hin ja -pa­lau­tus­kan­si­oi­hin. Kurs­si­pa­laut­teen yh­tey­des­sä ky­se­lin ko­ke­muk­sia säh­köi­ses­tä oppi­ma­te­ri­aa­lis­ta. Opis­ke­li­jat suh­tau­tui­vat ma­te­ri­aa­liin mo­nel­la ta­val­la, osa piti pai­net­tua oppi­kir­jaa tut­tu­na ja tur­val­li­sem­pa­na, osa oli miel­ty­nyt säh­köi­sen kir­jan tar­jo­a­miin uu­siin mah­dol­li­suuk­siin. Joku piti pai­net­tua kir­jaa sel­ke­äm­pä­nä, toi­nen taas säh­köi­sen kir­jan ra­ken­net­ta mu­ka­vam­pa­na se­lail­la ja et­siä ha­lu­a­maan­sa koh­taa.

Moni piti tär­ke­ä­nä sitä, että kir­jaan kuin kir­jaan pi­täi­si pys­tyä te­ke­mään alle­vii­vauk­sia, mer­kin­tö­jä, piir­rok­sia ym. muis­tia ja ajat­te­lua tu­ke­via toi­min­to­ja. Säh­köi­sen kir­jan moni­puo­li­set teh­tä­vät ja nii­hin heti saa­ta­vat vas­tauk­set miel­lyt­ti­vät mo­nia. Tämä on opet­ta­jal­le­kin yksi tär­keä etu säh­köi­ses­sä kir­jas­sa, sa­moin kuin mo­net lisä­ma­te­ri­aa­lit, ku­vat, vi­de­ot, lin­kit uu­ti­siin ja ajan­koh­tai­siin si­vus­toi­hin. Kurs­si­töi­den ja teh­tä­vien pa­lau­tus opet­ta­jal­le on­nis­tuu kä­te­väs­ti suo­raan kir­jas­ta. Kom­mu­ni­koin­ti- ja ryh­mä­työ­mah­dol­li­suuk­si­a­kin säh­kö­kir­jat tar­jo­a­vat opis­ke­luun run­saas­ti. Ja tai­taa se kou­lu­rep­pu­kin ke­ven­tyä aika­lail­la, jos tu­le­vai­suu­des­sa kaik­kien kou­lu­kir­jo­jen si­jaan tar­vi­taan vain tab­let­ti tai läp­pä­ri!

Fors­san yh­teis­ly­se­on vuo­si­jul­kai­su2013-20143.5.2014