Voiko sähköiseen oppikirjaan alleviivata? Näkeekö opettaja vastaukset, jotka kirjoitan sähkökirjaan? Voiko kännykällä lukea sähköistä kirjaa?
Biologian ykköskurssilaiset saivat kuluneena lukuvuonna tilaisuuden kokeilla sähköistä oppikirjaa painetun rinnalla. Jokaiselle tehtiin uusi Peda.net-tunnus ja kaikki saivat sitä kautta ilmaisen sähköisen oppikirjan itselleen kokeiluvuoden kunniaksi. Kokeilu oli hyvä keino tutustua tähän oppimateriaaliin, joka jatkossa tulee yleistymään lukiossa.
Koulussa sähköistä kirjaa käytettiin vain muutamalla tunnilla, mutta kirjaa oli mahdollista käyttää lisämateriaalina ja kertaukseen. Lisäksi tutustuttiin erilaisiin Peda.netin uusiin toimintoihin, ryhmäkeskusteluun, -muistioihin ja -palautuskansioihin. Kurssipalautteen yhteydessä kyselin kokemuksia sähköisestä oppimateriaalista. Opiskelijat suhtautuivat materiaaliin monella tavalla, osa piti painettua oppikirjaa tuttuna ja turvallisempana, osa oli mieltynyt sähköisen kirjan tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin. Joku piti painettua kirjaa selkeämpänä, toinen taas sähköisen kirjan rakennetta mukavampana selailla ja etsiä haluamaansa kohtaa.
Moni piti tärkeänä sitä, että kirjaan kuin kirjaan pitäisi pystyä tekemään alleviivauksia, merkintöjä, piirroksia ym. muistia ja ajattelua tukevia toimintoja. Sähköisen kirjan monipuoliset tehtävät ja niihin heti saatavat vastaukset miellyttivät monia. Tämä on opettajallekin yksi tärkeä etu sähköisessä kirjassa, samoin kuin monet lisämateriaalit, kuvat, videot, linkit uutisiin ja ajankohtaisiin sivustoihin. Kurssitöiden ja tehtävien palautus opettajalle onnistuu kätevästi suoraan kirjasta. Kommunikointi- ja ryhmätyömahdollisuuksiakin sähkökirjat tarjoavat opiskeluun runsaasti. Ja taitaa se koulureppukin keventyä aikalailla, jos tulevaisuudessa kaikkien koulukirjojen sijaan tarvitaan vain tabletti tai läppäri!
Forssan yhteislyseon vuosijulkaisu2013-20143.5.2014