Osallistuin Simon, Susannen ja Kirsin kanssa Opelix-hankkeen järjestämään ilmiöoppimisen koulutukseen huhtikuussa Kaurialan lukiossa. Tavoitteena oli saada ideoita ilmiöperustaisten kurssien järjestämiseen Forssan yhteislyseossa.
Nykylukiolainen on tottunut opiskelemaan erillisiä oppiaineita omina kursseinaan. Välillä niissä saatetaan tutkailla asioita myös toisten oppiaineiden näkökulmasta, esimerkiksi kaunokirjallisuutta osana aikansa kulttuurihistoriaa. Kuitenkin nykykoulussa rajat oppiaineiden välillä ovat jyrkät – huolimatta siitä, että valtakunnallinen opetussuunnitelma määrää myös huomioimaan laajempia aihekokonaisuuksia, joista viime vuosina Yhteislyseossa on ollut esillä esimerkiksi aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys.
Valtiovalta on ollut huolissaan siitä, kuinka nuoret oppivat hahmottamaan asioita laajemmin, jos kussakin oppiaineessa syvennytään vain kyseisen alan “nippelitietoon” ja jos oppiminen katsotaan lähinnä valtavan tietomäärän muistamiseksi. Tähän tarjotaan ratkaisuksi niin sanottua ilmiöperustaista oppimista, jossa perehdytään tiettyyn ilmiöön hyödyntäen samalla eri oppiaineiden tarjoamia tietoja ja taitoja. Ilmiöt voivat olla konkreettisia, kuten “Itämeri”, tai abstraktimpia, kuten “Törmäyksiä ja kohtaamisia”, joka on hämeenlinnalaisessa Kaurialan lukiossa järjestetty kurssi. Itse olen perehtynyt aikoinaan opinnoissani aiheeseen suunnittelemalla erään filosofian opiskelijan kanssa äidinkielen ja filosofian yhteistyökurssin “Kansalaisvaikuttajaksi kasvaminen”, eli ainakin 2000-luvulla laajempaa lähestymistapaa on korostettu myös opettajainkoulutuksessa.
Ilmiöperustaisen oppimisen juuret ovat kuitenkin jo 1800-luvun pragmaattisessa filosofiassa, jonka mukaan teoriaa (oppiainetta) ja käytäntöä (muuta elämää) ei voi erottaa toisistaan vaan ihanteellisesti ne nivoutuvat koulun kasvatustehtävässä yhteen. Ajatus ei siis ole uusi, vaikka maamme johto kenties haluaisi sen sellaisena esittääkin. Idea on ihana, mutta miten siirtää se ylioppilaskirjoituksiin valmistavaan, lukuisia pakollisia kursseja sisältävään nykylukioon? Vaikka tahtoisimmekin lähestyä oppisisältöjä laajasti ja luovasti, menestystämme mitataan yo-kokein. Ennen opetussuunnitelman uudistusta ja lupailtua asiasisältöjen karsimista tällaiseen ei siis voida kovin voimakkaasti lähteä.
Kaurialan lukiossa on toteutettu ilmiökursseja jo useiden vuosien ajan. Ne ovat kuitenkin valinnaisia eli niillä ei voi suorittaa mitään pakollisista kursseista. Opiskelija saa kurssilla valita, mistä näkökulmasta ilmiöön perehtyy kurssin lopputyössä, ja tämä on opiskelijalle todella motivoivaa. Esimerkiksi “Törmäyksiä ja kohtaamisia” mahdollisti fysiikkaan tai vaikkapa treffikulttuuriin perehtymisen. Lopputöinä oli nähty muun muassa karatenäytös sekä kuva- ja aforismikirja, joka käsitteli kulttuurien kohtaamista ja erilaisuutta. Työt olivat varmasti upeita ja tekijöilleen varmasti merkittäviä siksikin, että kerrankin jokainen sai tehdä sitä, missä on hyvä ja mistä on kiinnostunut. Voisin kuvitella, että kurssit ovat myös opettajalle todella antoisia.
Jos kuitenkin tähdätään ilmiöpohjaiseen oppimiseen siten, että kurssilla suoritetaan vaikkapa äidinkielen tai biologian pakollinen kurssi, on ratkaistavana vielä monta asiaa. Nyt opiskelija ei saakaan valita täysin vapaasti lähestymistapaansa, vaan hänen on esimerkiksi osoitettava äidinkielen osaamisensa tekstejä kirjoittamalla. Toisaalta hän voisi valita, mikä on ilmiössä juuri se osa-alue, johon hän haluaa perehtyä, ja siten innostua. Kuvitteellisella Itämeri-kurssilla esimerkiksi biologian kurssisuoritusta tekevät voisivat tutkia rehevöitymisprosessia, yhteiskuntaopin kurssilaiset rannikkovaltioiden lainsäädäntöä ja sen noudattamista ja äidinkielen kurssilaiset aiheeseen liittyvää uutisointia. Töiden purkuvaiheessa tiedot jaettaisiin. Haasteena on yhä oppimisen tunnistaminen ja sen mittaaminen eli arviointi. Tällaisessa muodossa työskentely ei myöskään kovin paljoa poikkea perinteisestä yhteistoiminnallisesta oppimisesta, paitsi että oppiainerajat ylitetään.
Tiivistäen voisi sanoa, että ilmiöpohjaisen oppimisen kehittäminen on tämän hetken muotia – ja hyvä niin, sillä siinä on paljon hyvää. Olen kuitenkin aavistuksen huolissani siitä, että se tutkiva oppiminen, jota nykyään jo on, jätetään näkemättä ja ratsastetaan näyttävästi paikalle tämän uuden aatteen selässä – nämä terveiset siis ministereille, jotka haluavat jättää jotain kaudestaan muistoksi jälkipolville. Ehkä aluksi olisikin syytä kartoittaa, kuinka paljon tämäntyyppistä opetusta Suomessa – Forssassakin – jo on: Kurssin osana kyse voi olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin kirjallisuushistorian oppimisesta eri ilmiöiden kautta, esimerkiksi “ihanteelliset miehet ja epäilyttävät naiset suomalaisessa kirjallisuudessa”. Kuten tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen, myöskään ilmiöpohjaisuus ei mielestäni siis saa olla itseisarvo, jolla muka taiotaan oppiminen paremmaksi. Sekä opiskelijoiden että opettajien on tehtävä paljon työtä, että idea saadaan toimimaan: Aletaan kokeilla, ei pelätä epäonnistumista ja kehitetään opiskelutapoja. Ei kuitenkaan hylätä vanhoja hyviä asioita kokonaan uuden nimissä.
Forssan yhteislyseon vuosijulkaisu2013-20143.5.2014