Muistan, kuinka ala-asteaikoihin Idols-formaatti aloitti ensimmäisen tuotantokautensa Suomessa. Ensimmäisestä tuotantokaudesta lähtien aloin odottaa innostuneena sitä vuotta, kun täyttäisin 16 ja saisin itse osallistua tähän paljon puhuttuun ja ”maagiseen” Idolsiin. Myöhemmin olen miettinyt, onko mahdollisesti kyseinen formaatti toiminut minulle jopa jonkinmoisena innostajana laulamisessa.
Vuosien saatossa kyseinen ohjelma on menettänyt suosiotansa ja Idols-leiman saaneille ihmisille saatetaan nauraa tähdenlento-termin nojalla, mutta itse en nähnyt sitä mitenkään haittaavana tekijänä. Halusin vain täyttää sen 6-vuotiaan Toten lupauksen Idolsiin osallistumisesta.
Kun näin mainoksen uudelleen starttaavasta kymmenvuotiskaudesta, ajattelin, että nyt jos koskaan tämä olisi mahdollista, kun ikäkään ei ollut enää ongelma. Toisaalta takaraivossani piili pieni halu perääntyä siitä, mitä olin itselleni luvannut. Ajatukset Idolsista kokemuksena ja halu kehittää itsevarmuutta ja esiintymiskokemusta veivät kuitenkin voiton, ja lopulta pistin ystäväni kanssa hakemukset Tampereen koelauluihin. Myöhemmin myös eräs toinen ystäväni halusi kokea Idols-huuman, ja hänkin pisti hakemuksen menemään.
15.8. eli Tampereen koelaulupäivä lopulta koitti. Lähdin ystävieni kanssa hyvissä ajoin heti aamusta kohti Tampereen Ratinan stadionia. Ennen meitä paikalle oli ehtinyt jo kunnon liuta ihmisiä. Juttelun ja jonottajille tarjotun aktiviteetin lomassa jonotusaika ei lopulta tuntunut pitkältä. Jonottamisaikaa lyhensi huomattavasti myös se, kun kyseisen formaatin juontaja Heikki Paasonen nappasi meidät kolme jonosta ja siirsi jonon etupäähän. En ollut varma, olisiko pitänyt olla kiitollinen vai entistä hermostuneempi tästä kohteliaasta eleestä, kun oma koelaulun ajankohta siirtyikin roimasti aikaisemmaksi. Ennen porteista sisälle pääsemistä kameramiehet ottivat lyhyitä videopätkiä jonottajista kiljumassa ja tekemässä aaltoliikkeitä. Vasta itse ollessa paikan päällä tajusi, kuinka pakonomaisen mahtavaksi ja atmosfääriseksi kyseinen formaatti halutaan tehdä.
Lopulta noin tunnin jonotuksen jälkeen pääsimme porteista sisälle pienissä porukoissa kerrallaan. Meidät johdatettiin areenan sisätiloihin odottamaan laulamisvuoroa. Ollessani pieni ihmettelin aina sitä, kuinka Idols-tuomarit ehtivät käymään kaikki laulajakandidaatit läpi niin nopeasti, mutta myöhemmin sainkin selville, että jokainen hakija käy ennen varsinaisia Idols-tuomareita tuotantotiimin edessä laulamassa,
Odottavan aika oli pitkä. Pyrin siirtämään omaa vuoroani ja päästin ihmisiä minua ennen laulamaan. Kumpikaan kavereistani ei onnistunut saamaan jatkolappua seuraavalle koelaulupäivälle, ja silloin viimeistään aloin miettiä, miksi itse edes vaivauduin yrittämään. Lopulta oli minun vuoroni ja pajautin suustani Jesse Kaikurannan Järjettömän rakkauden. Lopetettuani tunsin oloni tyhmäksi. En todellakaan osannut arvioida, mitä tuotantotiimi oli tykännyt. Tuotantotiimin härnäävän puheen päätteeksi minulle ojennettiin kultainen jatkolappu. Senhetkinen tunnetila oli sanoinkuvaamaton. Astuin huoneesta käytävälle, missä minua odotettiin. Käytävä täyttyi ilontäyteisistä huutamisen ja itkun äänistä. Laulutilanteen päätyttyä jatkoon päässeiden piti hoitaa muutamia muotoseikkoja: henkilötietojen täyttöä, teennäisen ”jee pääsin jatkoon”-fiiliksen ja paikalta poislähtemisen kuvaamista ja pieni haastattelu. Lopuksi minulle annettiin ajo-ohjeet seuraavan päivän koelaulupaikkaan, Tampereen Sampolaan, jossa kuvattiin Idols-tuomareiden edessä lauletut koelaulut. Lähdin huojentuneena ja hämmentyneenä Ratinan stadionilta ja odotin innokkaasti jo seuraavaa päivää.
Seuraavan yön aikana yritin saada pääni täysin tyhjäksi stressistä. Aamulla lähdimme varhain liikkeelle, ja saapuessamme Tampereen Sampolaan järkytyin hieman siitä, mitä näin. Hakijoita Tampereen koelauluihin oli tullut päälle tuhat, ja siitä määrästä oltiin karsittu seuraavalle päivälle suunnilleen 70 henkilön porukka. Silloin mieleeni juolahti kauhukuva ajatuksesta, että olinkin pelkkä ohjelman viihdepelle, joka oli päässyt seuraavalle kierrokselle ainoastaan sen takia, että saisin naurattaa katsojia kotisohvilla.
Jonotus oli paljon piinallisempaa kuin edellisenä päivänä. Aikaa riitti, ja sitä tuhlattiin muun muassa luomalla uusia tuttavuussuhteita muihin kanssakilpailijoihin ja nostattamalla paikan fiilistä esimerkiksi ryhmälauluilla. Lopulta tuomarit astelivat yläkerrasta kilpailijoiden keskelle pitämään pienen rohkaisupuheen, jonka päätyttyä he lähtivät paikan teatteritiloihin odottamaan tulevia koelauluja.
Lopulta kilpailijanumeroni huudettiin ja sydän nousi kurkkuuni. Kiiruhdin ylös rappusia, joiden yläpäässä Paasonen nopeasti kyseli kuulumisia, ja lopulta minut päästettiin teatteritiloihin odottamaan. En tiedä, koska olisin viimeksi voinut niin huonosti. Koko ohjelman tekeminen oli pelkkää odottamista, ja sillä hetkellä se oli varsinkin hermoja raastavaa. Lopulta minulle huikattiin ”Menoks” ja kävelin tuomareiden eteen. Perääntyminen ei ollut enää mahdollista.
Huvittavaa, kuinka siitä 20 minuuttia sitten itsevarmasta Totesta olikin muuttunut kiltti ja ujo naapurin poika, jonka puhe takelteli tuon tuosta ja kehonkieli ilmaisi silkkaa epävarmuutta. Pienen tuomareiden kanssa käydyn smalltalkin jälkeen aloitin laulamisen. Olin itse pettynyt omaan suoritukseeni. Tuntui, että edellisenä päivänä esitetty laulu tuotantotiimille oli sujunut paremmin. Lopulta Ylösen Lauri keskeytti lauluni ja oli aika kuulla arvostelut. Murskapalautetta en saanut, enemmänkin haluttiin painottaa laulussa esiintyvän tunteen ja ylipäätänsä harjoittelun tärkeyttä. Kehut Nikula antoi charmikkaasta ulkonäöstä ja viihteellisestä olemuksesta. Päätös oli tästä huolimatta kuitenkin yksipuolisesti ”Ei jatkoon”. Kiitin ja kävelin paikalta pois. Jäin joksikin aikaa vielä seuraamaan tilannetta muiden kanssakilpailijoiden kohdalla. Paljon porukkaa saapui teatteritiloista tyhjin käsin, ja myöhemmin selvisikin, että suunnilleen 16 ihmiselle oli annettu jatkopaikka teatteriviikonlopulle. Tähän porukkaan sisältyi Jokioisen ja Forssan seudun edustajat, Aino Vilkki ja Mirella Timonen. Vaikka itseäni harmitti Idols-taipaleen päättyminen, tunsin siitä huolimatta suurta iloa heidän molempien puolesta.
Jatkopaikkaa teatteriviikonlopulle ei siis tippunut, mutta saanpahan nyt sanoa, että Idols on nyt koettu, eikä todellakaan jäänyt paha maku suuhun. Näin myöhemmin ajatellen, en olisi luultavimmin ollut valmis livekameroiden eteen, jos siihen olisin mahdollisuuden saanut. Lauluääneni on täysin hiomaton enkä luultavasti olisi voinut koota itsevarmuuttani sen varaan, jolloin esitykset olisivat varmasti olleet ihailun sijaan nauruntäyteisiä. Toisaalta, Idolsista puhuttaessa on monesti tullut esiin se, että kyseisessä kisassa pärjäämisedellytykset takaa ihmisen viihdearvo. Kyseisen viihdearvo-kortin näki tälläkin tuotantokaudella, sillä live-lähetyksiin pääsi mielestäni kilpailijoita, jotka eivät laulamisen perusteella olisi mielestäni paikkaa ansainneet. Satuin ehkä itsekin olemaan vain pelkkä viihdearvon varassa roikkuva landepaukku Forssan yhteislyseosta. Noh, ei se mitään, sainpahan sen puolentoista päivän hurmion aikana tutustuttua uusiin tyyppeihin ja uuden muiston, jota voi naureskella kavereiden kanssa vielä pitkänkin ajan jälkeen.
Forssan yhteislyseon vuosijulkaisu2013-20143.5.2014