”Lukeminen on näyttämö, jolla kirjailija ja lukija yhdessä esittävät mielikuvitusnäytelmän. – Kirjailijan ohella myös lukija luo. Hyvä kirjailija on siitä tietoinen ja kutsuu lukijan yhteistyöhön.” Näin kirjoittaa Olof Lagercrantz teoksessaan Lukemisen ja kirjoittamisen taidosta. Ja kenestäpä olisi vastaan väittämään? Lukeminen on ainutlaatuinen prosessi, jossa lukija saa erityislaatuisen yhteyden kirjoittajaan. Pienet merkit paperilla avaavat lukijalle oven kirjailijan maailmaan ja paljastavat hänelle vihjeitä kirjailijan ajatusmaailmasta, kokemuksista ja tunteista. Kliseistä, mutta totta.
Ala-asteella olin kenties paikkakuntani kovin fantasiakirjallisuuden asiantuntija, ainakin omasta mielestäni. Jos katu-uskottavuutta mitattaisiin Ursula Le Guinin Maameri-sarjan tietämyksen perusteella, olisin kiistatta ollut paikkakuntani ylivoimaisesti kovin neljäsluokkalainen. Siinä iässä lukeminen oli jännittävää ja kiinnostavaa, se oli joidenkin mielestä jopa siistiä. Se oli täydellinen harrastus kaltaiselleni omissa maailmoissaan viihtyneelle, ujolle lapselle. Jossakin vaiheessa lukeminen ei sitten ollutkaan enää hienoa. Yläasteella päädyimme kaveripiirissämme vähitellen siihen johtopäätökseen, että lukeminen oli pääosin nörttien hommaa. En tietenkään halunnut erottua joukosta, joten lukeminen lopahti. Vasta lukiossa aloin jälleen lukea kirjoja vapaa-ajallani.
Yksi lukemisen parhaista puolista on se, että lukiessa tuntee tekevänsä jotain edes hieman kehittävää ja hyödyllistä. Vaikka nautinkin elokuvien katselemisesta ja tietokonepelien pelaamisesta, tunnen niiden parissa usein huijaavani itseäni, tuhlaavani ainutlaatuista aikaani maan päällä johonkin turhaan ja merkityksettömään. Lukiessa tämä tunne pysyy suurimmaksi osaksi ajasta loitolla. Vaikka lukemista ei lopuksi mitään hyötyä olisikaan (mitä pidän kylläkin äärimmäisen epätodennäköisenä), huijaanpahan itseäni ainakin onnistuneesti.
Lukeminen auttaa irrottautumaan arjesta ja kaikesta siihen liittyvistä tuskallisen normaaleista ongelmista. Lukeminen vaatii lukijalta lähes kokonaisvaltaista keskittymistä, joten se on vieläpä erittäin tehokas tapa irrottaa ajatukset näistä murheista. Toisaalta lukeminen auttaa myös ymmärtämään omaa elämää, ajatuksia ja tunteita antamalla lukijalle jotain, johon samaistua. Lagercrantzin sanoin: ”Hyvä kirja antaa lukijan tuntea, että luemme omasta kokemuksestamme. Kun kirjallisuus on parhaimmillaan, meistä tuntuu, että äkkiä muistamme jotain tärkeätä, jonka olemme tienneet mutta unohtaneet.”
Lukeminen ei tietenkään rajoitu ainoastaan kirjallisuuden lukemiseen, vaan se kulkee mukana arjessamme. Arjen lukeminen on sopimuksen pienenpienen präntin tiirailua, kokeeseen pänttäämistä ja Tarjoustalon mainoslehtisessä esiintyville yhdyssanavirheille voivottelua. Ihmiset lukevat aamukahvin äärellä päivän lehden tai selailevat uutisia internetistä, jotta pysyisivät perillä maailman merkittävistä ja vähemmän merkittävistä tapahtumista. Arjen lukeminen on huomaamatonta ja usein tiedostamattoman rutiininomaista. Tämän vuoksi arjen lukeminen onkin usein varsin harmaata ja tylsää, eikä se kovinkaan usein lukijalle suuria tai mullistavia elämyksiä tarjoakaan. Tai jos tarjoaa, niin harvemmin positiivisia sellaisia. Tästä huolimatta lukeminen on etuoikeus, joka ei kaikkialla maailmassa ole samanlainen itsestäänselvyys kuin Suomessa. Tällä asialla on tapana monilta usein unohtua.
Neljäsluokkalaiselle minälleni lukeminen oli keino paeta masentavasta elämästäni Keski-Maan metsiin. Nykyään lukeminen on minulle mukava harrastus. Se on aina ollut keino löytää jotain, johon samaistua. Se on esillä elämässämme koko ajan, huomaamme sitä tai emme. Kaikki eivät siitä pidä, jotkut eivät sitä edes osaa. Se on surullista, sillä ainakin minulle maailma ilman lukemista olisi hyvinkin tylsä paikka.
Forssan yhteislyseon vuosijulkaisu2013-20143.5.2014