Kirja on silloin hyvä, kun se saa kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä. Silloin, kun se saa aikaan kyyneleitä.
Tekstit ovat internetin myötä kokeneet rajun inflaation. Maailma on pullollaan erilaisia mielipidekirjoituksia, uutisia, analyysejä ja tarinoita. On wannabe-kirjailijoita ja muita omasta mielestään kovinkin eteviä sanaseppoja tai asiantuntijoita. Sturgeonin lakina tunnettu toteamus kuuluu niin, että 80% kaikesta on roskaa. Se näyttää pitävän paikkansa tekstienkin parissa.
Minusta tuntuu, että aika moni on ymmärtänyt lukemisen – ja kirjoittamisenkin – idean väärin. Nykyään tunnutaan ajattelevan, että teksti on työkalu. Että tekstillä pitäisi aina olla tavoite ja tarkoitus. Ei ole aikaa teksteille, joissa pitäisi ajatella. Halutaan, että teksti vain syöttää informaation lukijalle.
Itse suhtaudun lukemiseen kuin extreme-lajeihin. Haen tunteita. Tietokirjoista haluan saada tyydytyksen mielenkiinnolleni. Mielipideteksteillä haluan pönkittää tai avartaa omaa maailmankuvaani. Kaunokirjallisuus on näitä vieläkin tärkeämpi asia.
Kokeilen kaikenlaisia romaaneja ikuisilla tunteiden etsinnän retkilläni. Useimmat osoittautuvat suutareiksi, jotka hylkään nopeasti. Ne ovat sellaisia teoksia, joista suorastaan paistaa läpi kaupallisuus – ”tämä kirja tehtiin, koska haluttiin rahaa” tai muuten vain epäomaperäisiä, joiden taustalla erottaa ilmiselvästi jonkin aikaisemman, paremman teoksen. Sitten aina välillä löydän teoksia, jotka sopisivat mestariteoksen sanakirjamääritelmiksi. Sellaiseen osuessani minä luen sitä ja humallun siitä (kuten professori Tolkien sanoi Kalevalasta) ja varaan sille paikan sydämessäni.
Kirjallisuus on tosiaankin vakava asia. Kaikki se nykykirjallisuuden diipadaapa siitä, miten kirjojen ja runojen pitäisi olla kevyitä, sellaisia esimerkiksi bussimatkalla nautittavia, on minusta roskaa. Kirjallisuudelle omistaudutaan ja siihen uppoudutaan. Dan Brownin trillerit ahmitaan parissa päivässä. Fantasiaeeposten maailmoihin sen sijaan syvennytään viikkoja.
Olof Lagercrantz sanoi: ”Lukeminen on näyttämö, jolla kirjailija ja lukija yhdessä esittävät mielikuvitusnäytelmän.” Hän tiivisti hienosti kirjallisuuden luovan voiman. Vaikka kirjailija onkin se, joka luo maailman, lukijan päähän siitä muodostuu kuitenkin erilainen kuva tämän omien kokemusten pohjalta. Lukija luo omaa maailmaansa sitä mukaa, kun kirjailija hänelle siitä kertoo. Itse olen viime aikoina imeytynyt erityisesti G. R. R. Martinin Westerosiin, kiitos hänen kykynsä luoda mielikuvia. Kun päässä on oma mielikuva maailmasta, siihen alkaa kiintyä aivan eri tavalla kuin jos vain olisi omaksunut jonkun toisen maailman sellaisena kuin se on.
Tärkeintä kirjallisuudessa on kuitenkin sen kyky herättää tunteita. ”Kun kirjallisuus on parhaimmillaan, meistä tuntuu, että äkkiä muistamme jotain tärkeätä, jonka olemme tienneet mutta unohtaneet”, analysoi Lagercrantz. Se mystinen asia, josta kirjallisuus meitä muistuttaa, on meidän omat tunteemme. Ihminen ei ole tabula rasa, tyhjä taulu, vaan meillä on inhimilliset tunteet, joilla meihin voi parhaiten vaikuttaa.
Itselleni juuri tämä on kirjallisuuden ydin. Sillä on kyky muistuttaa kaikista niistä inhimillisistä tunteistamme – toivosta, epätoivosta, rakkaudesta, katkeruudesta, surusta, ja niin monesta muusta. Ne ovat tarinoiden oikeita merkityksiä. J. R. R. Tolkien sanoi hahmojensa kautta: ”Ne suuret tarinat, ne jäävät mieleen. Ne jäävät mieleen koska ne tarkoittavat jotakin.”
Forssan yhteislyseon vuosijulkaisu2013-20143.5.2014