Vedän syvään henkeä ja suuntaan katseeni juuri eteeni laskeutuneelle paperille. Kattovalot saavat paperinivaskan valkoisuuden lähes sokaisemaan minut, kun tavailen mustasta printistä muodostuvaa sanaa. Äidinkielen preliminäärikoe 2014 -kirjainhelvetti tuijottaa takaisin. Caps lock -sanat huutavat ivailua ja vaativat minua koskemaan monisteisiin. Kello naksahtaa, ja joku rykii kurkkuaan. Pakotan silmäni liukumaan tehtäviin, joiden yli katseeni vain tanssii. Sormeni kääntelevät papereita, ja mieleni hylkää vaihtoehtoja toinen toisensa jälkeen. Nielaisen ja palaan alkuun. Mistä voisinkaan kirjoittaa, kun en edes aiheita vaivaudu lukemaan?
Toisinaan tuntuu, että minne tahansa suuntaan korviani höristänkin tai silmiäni kohdennan, aina jossakin mainitaan lukemisen merkitys. Se on hyvinkin puhkipohdittu aihe, josta voimme jokainen luetella omia mielipiteitämme. Aina on joku pätemässä, että se on ehto selviytymiselle nykymaailmassamme, mihin toinen sitten jatkaa lukemisen olevan pohja sivistykselle. Kolmas heppu astelee esiin rintaansa pöyhennellen luennoiden Powerpointia hyödyntäen taidoista ja etuoikeuksista. Tietenkään ei tule unohtaa niitä, jotka ylpeästi selittävät lukemisen olevan seurausta maailman parhaasta koulutustasosta. Suomalaisille yleisesti lukutaito on itsestäänselvyys, mutta yksilötasolla merkitys alkaakin jo vaihdella.
En haluaisi mainita tätä julkisesti, koska sisäinen hipsterminäni pyrkii taistelemaan kliseiden virtaan vajoamista vastaan, mutta esseeni sisältöä ajatellen joudun niin tekemään: lukeminen on minulle pako todellisuudesta. Siinä, sanoin sen! Olen täysin samaa mieltä Lagercrantzin näyttämöajatuksen kanssa, sillä lukeminenhan, tai ainakin kaunokirjallisuuden, on kuin mielikuvitusnäytelmää. Kirjoittaja on luonut maailmansa ja hahmonsa, joita lukijan asemassa käytän kuin marionettenukkeja. Sen sijaan, että manipuloisin omassa arkisessa maailmassani ihmisiä, voin tehdä sen fiktiivisillä hahmoilla. Voin elää heidän kauttaan joutumatta itse ottamaan vastuuta tai kokemaan tunteita, joita en haluaisi. Ja sitten sama hieman irvokkaasti muotoillen: vuokraan hahmot omaan hupiini ja palautan, kun siltä tuntuu.
Astetta syvällisemmin ajatellen — ikkunasta vetää, ja on nälkä, joten kovin filosofisia mietteitä ei kannata odottaa — lukeminen ei olekaan niin suuri maisemanvaihdos, kuin voisi ensin olettaa. Kuten Lagercrantz mainitsi: “Hyvä kirja antaa lukijan tuntea, että luemme omasta kokemuksestamme.” Jos tätä ajatusta kuljettaa eteenpäin, voisi jopa todeta, että ihmiset lukevat sellaisia tekstejä, joihin voivat samaistua. Parhaimmillaan siis niistä voi jopa poimia palasia omasta elämästään. Narsistisena himolukijana joudun kertomaan, että luen kuullakseni lisää itsestäni tai nähdäkseni peilikuvani. Vähemmän mielenterveysvikainen puoleni taas haluaa vain hivenen tuttua täysin vieraassa maailmassa. Eihän kukaan nauti täysin tuntemattomaan ja uuteen siirtymisestä ilman entuudestaan tunnetun turvaa.
Lukemisen merkitys on kuitenkin pohjimmiltaan edellisten seikkojen summa, sekametelisoppa, joka paljastaa syvimpäni. Jos oikein hienoksi ryhdyn, ilmennän lukemisellani minuuttani. Tekstejä selatessani tai kirjojen selkiä tuijottaessani valikoin vain, mitä Veera Pohjalainen lukisi. Tietotekstejä en halua lukea, ellen löydä niistä mielenkiintooni kuuluvia aiheita, enkä kajoa kaunokirjallisiin teksteihin, jos ne ovat pakkopullaa epämiellyttävien aiheiden takia. Ellei minua ole pakotettu lukemaan jotain tiettyä, valitsen sellaisen teoksen, joka jollain tapaa ilmentää minua. Sitä voisi jopa kutsua paradoksiksi: pakenen elämääni lukemalla tavallaan elämästäni.
Ikkunasta virtaava pakkasilma katoaa henkitorveani pitkin mahani protestoidessa äänekkäästi yllättävää paastoa. Lueskelen aikaansaannostani kellon ylläpitäessä salin tahtia. Voimakas tahto läimäistä otsaani kämmenelläni, facepalmata, ottaa minut haltuunsa. Missä se hipsterminä olikaan, kun valitsin tämän tehtävän? Toisaalta selityshän esseevaihtoehdolleni on aivan tuhisevan nenäni alla. En halunnut vaivautua lukemaan aineistoja, koska silmäilemällä en löytänyt koukkua, joka olisi kiskonut minut juuri sen tekstin pariin. Aineistot eivät myöskään olisi voineet kuljettaa minua arjestani, sillä prelitilanne ei ole täysin ideaalinen paikka mieleen vajoamiselle. Tai mistähän sen tietäisin, en kokeillut. Toisaalta tänä hyisenä perjantaiaamuna tuli todennettua, että sisälläni kytevä lukumato ei katso aikaa eikä paikkaa, kun se haluaa toteuttaa kirjoittamatonta säädäntöään lukemiselle.
Forssan yhteislyseon vuosijulkaisu2013-20143.5.2014